Καλή Περιήγηση!

Κριεκούκης Κωνσταντίνος



Υπάρχουν δύο δυνάμεις που συνοδεύουν τον άνθρωπο από την απαρχή της συνείδησής του: η αλήθεια και το ψέμα. Όπως δύο σκιές που βαδίζουν παράλληλα με την ανθρώπινη πορεία, η μία σταθερή και άκαμπτη, η άλλη κυμαινόμενη και ευέλικτη, προσπαθούν να ορίσουν την πραγματικότητα και να πλάσουν το νόημα της ύπαρξης. Κι όμως, ενώ η αλήθεια έχει το βάρος του βράχου, οι άνθρωποι συχνά στρέφονται προς το ψέμα — προς το ανάλαφρο, το βολικό, το εύπλαστο. Γιατί;

Η προτίμηση αυτή δεν είναι απλώς αδυναμία· είναι ένα παράδοξο που βρίσκεται στον ίδιο τον πυρήνα της ανθρώπινης εμπειρίας.


I. Η αλήθεια ως καθρέφτης και ως μαχαίρι

Η αλήθεια έχει πάντα μια σκληρότητα. Μας καλεί να σταθούμε απέναντί της γυμνοί, χωρίς άλλοθι, χωρίς στολίδια.
Κι αυτό, για τον άνθρωπο, είναι μια δοκιμασία. Η αλήθεια απαιτεί το θάρρος της αυτογνωσίας και την αντοχή της ευθύνης. Μας καλεί να παραδεχτούμε λάθη, να γκρεμίσουμε αυταπάτες, να αντιμετωπίσουμε το «είναι» αντί για το «φαίνεται».

Κάθε αλήθεια είναι ένα μαχαίρι που χαράζει.
Κι όπως κάθε τι που χαράζει, δεν το πλησιάζουμε εύκολα.


II. Το ψέμα ως καταφύγιο και ως παραίσθηση

Το ψέμα, αντίθετα, είναι ήπιο. Είναι θερμό, σαν δωμάτιο με σβηστά φώτα όπου δεν χρειάζεται να κοιτάξεις τίποτα κατάματα.
Λειτουργεί ως προσωρινό καταφύγιο από τις απαιτήσεις της πραγματικότητας. Προσφέρει παρηγοριά, έστω κι αν είναι δανεική. Ανακουφίζει, έστω κι αν είναι επικίνδυνο. Μοιάζει με βάλσαμο που σε μουδιάζει χωρίς να θεραπεύει.

Γι’ αυτό και ο άνθρωπος συχνά το επιλέγει: επειδή το ψέμα δεν απαιτεί, δεν πιέζει, δεν επιβάλλει.
Είναι ένα ευγενικό νανούρισμα που ψιθυρίζει πως όλα είναι εντάξει — ακόμη κι όταν δεν είναι.


III. Η ανθρώπινη ψυχή ανάμεσα σε δύο κόσμους

Η προτίμηση του ψέματος δεν είναι μόνο κοινωνική ή επιφανειακή.
Πηγάζει από τα βάθη της ψυχής, εκεί όπου το άτομο προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στην ανάγκη για συναισθηματική προστασία και την επιθυμία για αυθεντικότητα.

Ο άνθρωπος αυτοεξαπατάται όχι επειδή αγαπά το ψέμα, αλλά επειδή συχνά δεν αντέχει την αλήθεια.
Η ψυχή, όταν απειλείται από ενοχές ή φόβους, κατασκευάζει ιστορίες για να παραμείνει όρθια. Έτσι γεννιέται η αυταπάτη: ένα ψέμα που δεν απευθύνεται στον κόσμο, αλλά στο ίδιο το εσωτερικό μας βλέμμα.

Κι όμως, μέσα στην αυταπάτη υπάρχει και μια σιωπηλή ομολογία: η αναγνώριση ότι η αλήθεια υπάρχει — απλώς ακόμη δεν είμαστε έτοιμοι να σταθούμε μπροστά της.


IV. Η κοινωνία ως σκηνή και το ψέμα ως κοστούμι

Σε κοινωνικό επίπεδο, το ψέμα έχει γίνει σχεδόν θεσμός.
Κανείς δεν κυκλοφορεί εντελώς άοπλος· όλοι φορούν μια μορφή προσωπείου. Οι κανόνες της ευπρέπειας, της διπλωματίας, της «καλής εντύπωσης» διαμορφώνουν έναν κόσμο όπου το ψέμα δεν είναι εξαίρεση αλλά εργαλείο.
Το ψέμα λειτουργεί ως κοστούμι που μας επιτρέπει να συμμετέχουμε σε μία παράσταση: την παράσταση της καθημερινότητας.

Όμως κάθε κοστούμι, όσο καλοραμμένο κι αν είναι, κάποτε ξεφτίζει.


V. Εξελικτικές ρίζες της εξαπάτησης

Αν κοιτάξουμε βαθύτερα, θα δούμε πως η τάση για εξαπάτηση δεν είναι μόνο πολιτισμική· είναι σχεδόν ενστικτώδης.
Μέσα στην ιστορία του είδους μας, η παραπλάνηση λειτουργούσε ως μέσο επιβίωσης.
Το ψέμα επέτρεπε στο άτομο να αποφύγει κινδύνους, να κερδίσει προνόμια, να εξασφαλίσει αποδοχή.
Έτσι, η δεξιότητα της εξαπάτησης, άλλοτε σιωπηλή και άλλοτε κραυγαλέα, ενσωματώθηκε στα εργαλεία της ανθρώπινης προσαρμογής.


VI. Φιλοσοφικές αναγνώσεις της αλήθειας

Ο Νίτσε είδε το ψέμα ως αναγκαία ψευδαίσθηση — ένα πέπλο που προστατεύει τον άνθρωπο από την αδιαφορία του κόσμου.
Ο Πλάτωνας παραδέχτηκε το «ευγενές ψεύδος» ως μέσο κοινωνικής ευρυθμίας.
Οι υπαρξιστές είδαν την αλήθεια ως ελευθερία, αλλά και ως βάρος.
Κάθε σχολή σκέψης, με τον τρόπο της, αναγνωρίζει ότι η αλήθεια δεν είναι απλώς γεγονός· είναι υπαρξιακή στάση. Και ότι το ψέμα, όσο κατακριτέο κι αν είναι, συμμετέχει κι αυτό στην ανθρώπινη περιπλάνηση.


**VII. Συμπέρασμα:

Η αλήθεια ως κορυφή και ως κάλεσμα**

Το ψέμα είναι εύκολο γιατί μιμείται την ηρεμία.
Η αλήθεια είναι δύσκολη γιατί οδηγεί στην ελευθερία.

Ο άνθρωπος προτιμά το ψέμα όταν νιώθει αδύναμος.
Προτιμά την αλήθεια όταν νιώθει έτοιμος.

Και η ιστορία κάθε ζωής κρύβει μέσα της αυτές τις δύο δυνάμεις:
το ψέμα που προστατεύει
και την αλήθεια που απελευθερώνει.

Στο τέλος — όταν όλα τα προσωπεία κουράζονται— μένει η αλήθεια.
Ακίνητη.
Διαυγής.
Υπομονετική.

Περιμένει τον άνθρωπο όχι για να τον κρίνει, αλλά για να τον φέρει επιτέλους στον εαυτό του.